"ta i trä"???

Tränade kondition och mage på gymmet ikväll. Sprang 30 minuters intervallträning på löpband sen lite andra konditionsmaskiner och mage.. Kändes bra. Blev dränkt i vatten också, kändes inte lika bra. Inte alls trött nu dock, men är aldrig trött på kvällarna. Tyvärr, kanske får testa den skivan som sjuksyster sa till mig att testa, haha.



En sak, jag har anklagat mig själv för att inte komma med så smarta komentatrer de senaste dagarna och det tycker jag även har synts på min blogg, men damer och herrar jag har tänkt på en sak!!

Varför säger man "ta i trä" när man symboliskt inte vill ha olyckliga följder av något som går bra liksom?
Svar: Jag googlade och hittade svaret att detta talesätt, som man oftast använder när man uttalat någon positiv förhoppning inför framtiden och sedan i symbolisk form vill be att detta ska fortsätta vara bra och inte gå illa. Detta kom till Sverige med de kristna missionärerna. Uttrycket "trä" syftar på träet i Kristi kors: genom att säga dessa ord söker man alltså beskydd hos det heliga korset, en slags variant på att göra korstecknet som ettt försvar mot djävulsk makt.



Massor av kramar och ta i trä!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0